احتمالا با اين پديده در سازمانتان روبرو بوده ايد .
دو دسته از افراد وجود دارند و هر دو دسته داراي تحصيلات مناسب ، شخصيت موفق و مهارتهاي مديريتي صيقل يافته هستند . يكي از اين دو دسته پيشرفت مي كنند ، ارتقاء مي يابند و دسته ديگر سالهاي سال در موقعیت فعلي خود در جا مي رنند . چرا !
فرد موفق نه تنها از كار كنوني خود ، بلكه از كارهاي بالاتر آگاهي دارد و به نوعي بنظر مي رسد كه در زمان كمتري آنرا انجام مي دهد . فرد ناموفق زمان طولاني تري را صرف انجام كار مي كند ، اما نمي داند كه چطور از ديگران بخواهد تا پروژه در دست اجراء ، پيشرفت نمايد .
در اين مقاله 26 نكته موفقيت آميز ارائه مي شود .
بعضي از آنها "" بايد هاي "" كلي هستند و بعضي ديگر نكاتي جزئي ولي بسيار مفيد بشمار مي روند . هر يك از آنها مي توانند اختلاف ميان پيشرفت و در جا زدن را توضيح دهند . همچنانكه اين ميان برهاي موفقيت را مطالعه مي كنيد آنها را به تجربيات شخصي خود ربط دهيد .

1-
اعتماد به نفس داشته باشيد :
داشتن اعتماد به نفس زياد لازمه كسب موفقيت است . هر چه اعتماد بنفس بيشتري داشته باشيد ، بهتر مي توانيد از بقيه نكات و ميان برهاي موفقيت سود ببريد . با داشتن اعتماد بنفس بالا اجازه نخواهيد داد كه شكست ، شما را متوقف سازد . در عوض از شكست درس مي گيريد و دو باره تلاش مي كنيد . با داشتن اعتماد بنفس بالا ، احساس بهتري در باره خود خواهيد داشت و در كار خود اهميت بيشتري خواهيد يافت . در ملاقات با افراد جديد ، به خود مطمئن بوده و خواهيد فهميد كه افراد ، شما را بيشتر دوست دارند .

2-
فعال باشيد :
بسياري از ما كنار مي ايستيم و منتظر دستورالعملها ، اطلاعات و دستورات صادر مي شويم . افراد موفق اينگونه عمل نمي كنند . آنها پيوسته بدنبال فرصتهايي براي ايجاد خلاقيت در سازمان خود هستند و وقتي اين فرصتها را مي بينند ، دست بكار مي شوند . اين فرصتها اگر چه هميشه راه كارهاي عمده اي نيستند ، اما معمولا يكسري منافع كوچك در بردارند . افراد فعال ، بازيگران دينا هستند نه تماشا چيان آن .

3-
از وقت خود حداكثر استفاده را بنمائيد :
افراد موفق به اين جمله كليشه اي قديمي اعتقادي ندارند كه (( هر چه بيشتر عرق بريزي بيشتر بدست مي آوري )) آنان سختر از بقيه كار نميكنند بلكه فقط زير كانه تر كار مي كنند ، بيشتر بدست مي آورند و از كار بيشتر لذت مي برند .

4-
دست بكار شويد :
مسامحه و تعلل به احساس بطالت ، اضطراب و فرصتهاي بسيار زياد از دست رفته منجر مي شوند . افراد به دلائل زيادي از جمله گريختن از كاري كه مورد علاقه آنها نيست – براي اينكه ديگران كار را برايشان انجام دهند يا صرفا بدليل ترس از اينكه ممكن است شكست بخورند – تعلل مي ورزند .

5 –
سريعتر مطالعه كنيد :
بسياري از افراد حرفه اي ، 30 درصد وقت كاري خود را صرف مطالعه و خواندن نامه ها ، گزارشها ، مطالب و كتب مي كنند . اين براي اكثر ما به معناي صرف زماني بيش از يك هفته در ماه يا 12 هفته در سال است . اگر فرض كنيد كه زمان مطالعه خود را 50 درصد كاهش دهيد ، اين كار باعث مي شود كه در سال دو ماه بيشتر براي كارهاي ديگر وقت داشته باشيد . تقريبا تمام ما مي توانيم زمان مطالعه خود را با دقت در مطالعه و پيروي از برخي قواعد سرعت بخشيدن به آن و ترك بعضي از عادات غلطي كه سالها داشته ايم ، كاهش دهيم .

6-
بجاي نوشتن ، مطالب را ديكته كنيد :
چقدر طول مي كشد كه يك صفحه نامه را بنويسيد ؟ مي توانيد اين يك صفحه را ظرف يكي دو دقيقه ديكته كنيد . بهمين ترتيب مي توانيد پيشنويس اوليه يك گزارش هشت اي ده صفحه اي را ظرف يك ساعت ديكته كنيد . هر چه گزارش طولانيتر باشد ، مزاياي ديكته كردن بيشتر نمايان مي شود .

7-
فشارهاي روحي خود را اداره كنيد :
افرادي كه فشارهاي عصبي خود را كنترل مي كنند ، انرژي ، شوق و نيروي حيات بيشتري دارند . چون كار براي آنها مفرح و مهيج است و هميشه در انتظار كار هستند .

8-
تمركز داشته باشيد :
يادگيري تمركز يكي از مشكلترين ميان برهاي كسب موفقيت است . اما ارزش تلاش را دارد زيرا به اين وسيله شما به آن دسته از افرادي ملحق خواهيد شد كه مي توانند به ميزان بسيار زياد ، كار با كيفيت بالا و ايده هاي بزرگ از خود بروز دهند .

9-
ايده هاي بهتري ارائه دهيد :
با ارزشترين افراد در سازمانها ، آنهائي هستند كه ايده هائي از خود دارند . اگر توانائي مطرح ساختن ايده ها را در خود ايجاد كنيد ، ارزش بر جستگي و تحرك بالاي خود را افزايش خواهيد داد . خلاقيت به همان اندازه كه موهبت است ، مي تواند مهارت هم باشد . ما همه از اين موهبت بر خورداريم ، فقط لازم است ايده هائي را كه در درون خود داريم ، محبوس نسازيم .
10-
تصميمات خوب را سريعا اتخاذ كنيد :
ممكن است در ابتداء با اين ايده موافق نباشيد اما باور كنيد كه قاطع بودن تصميم ، مهمتر از درست بودن آنست ! قاطعيت منجر به حمايت مي شود و افراد مي خواهند از كساني پيروي كنند كه بنظر مي رسد راه را مي شناسند . قاطعيت مجاب كننده مخالفان است . آنها فكر مي كنند شما چيزهائي مي دانند به همان دلائلي كه ذكر گرديد يك تصميم نه چندان بزرگ كه سريعا اتخاذ شود مي تواند نتايج بهتري از يك تصميم كه بكندي اتخاذ شده ، داشته باشد .

11-
با تمام توان و علاقه به سخن ديگران گوش فرا دهيد :
شكست در برقراري ارتباط معمولا بدليل شكست و ناتواني در گوش دادن است . اين شكستها مي توان در وقتهاي تلف شده ، فرصتهاي از دست رفته و روابط تيره شده ، گران تمام شود . با گوش دادن توانمند يعني گلاويز شدن با هر يك از كلمات طرح سئولات ، قطع صحبت طرف مقابل بصورت مؤدبانه و درخواست توضيحات بيشتر ، در وقت خود صرفه جوئي كرده ، اشتباهات و سوء تفاهمات را كاهش مي دهيد ، از ديگران اطلاعات بيشتري كسب مي كنيد و خواهيد فهميد كه ديگران نسبت به شما عكس العمل بهتري دارند .

12-
از جلسات نتيجه بگيريد :
جلسات مي توانند بسيار سازنده باشند و يا يكي از ساده ترين راه هاي اتلاف وقت گردند و اين امر بستگي به اين دارد كه چطور برنامه ريزي و اداره گردند . جلسات مي تواند داراي يك نتيجه با بيشتر از نتايج زير باشند .
-
اشاعه اطلاعات
-
حل مشكلات
-
برنامه ريزي
-
طوفان مغزي و ايجاد انگيزه
جلسات خود را براي دستيابي به يك مورد يا بيشتر از اين موارد برنامه ريزي كنيد

13-
خونسردي خود را بهنگام مواجهه با فشار حفظ كنيد :
شما دچار اشتباه مي شويد ، همه همينطورند . افراد موفق بيشتر از افراد شكست خورده دچار اشتباه مي شوند و موفقيتهاي بيشتري نيز دارند . آنچه كه مهم است نحوه برخورد با اشتباهات است . افراد بسرعت از طريق تلاشهاي شما در مي يابند كه سعي در پنهان ساختن اشتباه يا گذراندن تقصير بر عهده ديگران داريد يا خير ؟ اگر خونسرد باشيد و در اصلاح اشتباهات با كفايت عمل كنيد ديگران به شما ، بچشم راهبر مي نگرند .

14-
تفويض اختيار كنيد :
يك اختلاف كليدي ميان مديراني كه سقط مي كنند و آنهائي كه مي توانند حركت پيشرونده خود را حفظ كنند وجود دارد . اين اختلاف كليدي ، همانا سهيم ساختن و جلب حمايت ديگران در نيل به اهدافشان مي باشد . بهبود مهارت در تفويض اختيار ، شما را از درگيري در چالشهاي بزرگ آزاد خواهد كرد . بهمان ميزان كه بخشي از قدرت خود را تفويض مي كنيد ، قدرت بيشتري براي خود خلق مي نمائيد . تفويض اختيار ساده است و مهم آنست كه درست انجام شود ، به اين معنا كه پروژه ها را زير نظر بگيريد ، ميان تفويض اختيار از يك سو و فراموش كردن كار از سوي ديگر توازن مناسبي ايجاد كنيد و در نهايت تمام سر رشته هاي كار را از پشت صحنه در دست بگيريد .

5-
شيوه نگارش خود را اطلاح كنيد :
مي توانيد با استفاده از يك نگارش قوي ، منظور خود را بيان كنيد . نگارش قوي افراد را تحت تاثير قرار خواهد داد. درها را خواهد گشود و فرصتها را خلق خواهد كرد .اينكار همچنين شما را مجبور مي سازد كه مورد كاري كه مي خواهيد انجام دهيد ، ابتدا فكر كنيد و سپس آنرا بيان نمائيد . اين يكي از بزرگترين راه هاي انگيزش كاركنان است . نمي توانيد اينكار را در مدت يك هفته ياد بگيريد زيرا مستلزم كار و تمرين مداوم است . اما راه هائي براي ساده تر ساختن آن وجود دارد و بعنوان مثال ابتدا خوب فكر كنيد و آنچه را كه مي خواهيد بگوئيد ، يادداشت كنيد . سپس جملات را ويرايش نمائيد .

16-
ايده هاي خود را عرضه كنيد :
اگر بتوانيد ايده هاي خود را بهتر عرضه كنيد بيشتر و سريعتر پيشرفت خواهيد كرد . آيا اينكار تحميلي بنظر نمي رسد شايد ، اما يك توانائي ضروري است . افراد اغلب ايده هاي جديد را دوست ندارند زيرا اينكار ممكن است مستلزم عوض كردن عادات آنان باشد ، آنان به افرادي كه ايده هاي خود را عرضه مي كنند حسادت مي ورزند . عرضه ايده ها مي تواند يك كار ظريف باشد .

17-
قدرت بيان خود را در سخنرانيها بهبود بخشيد :
درست يا غلط ، معمولا داشتن بهترين ايده ها به افرادي نسبت داده مي شود كه ، يك ايده را به بهترين وجه شرح مي دهند . يكي از دلائل اينكه چرا صحبت در مجامع عمومي يكي از مهرتهاي لازم براي موفقيت بشمار مي رود همين امر است . همچنين خوب صحبت كردن درها را بروي شما گشوده و فرصتهاي بيشتري براي اعمال قدرت به شما ارائه مي نمايد . ارائه خوب مطالب نيز فرصتي بشمار مي آيد كه ضمن آن مخاطبين به طالبين و اقدام كننده ها بدل مي گردند .

18-
بر برخوردها و تضادها فايق آييد :
برخورد ، امري طبيعي و ختي گواهي بر تندرستي و بخشي از زندگي ماست . اگر اين امر را بپذيريد و از بگردن خود و يا ديگران انداختن آن خلاص شويد ، مي توانيد با انها بصورت عقلائي تر و سازنده تر روبرو گرديد . بهترين برخوردها آنهائي هستند كه تنها ((برنده)) دارند . ممكن است 100 درصد آنچه را كه مي خواهيد بدست نياوريد ، اما بر اساس قواعد برد و باخت ، ممكن است از هيچ ، همه چيز بدست آوريد .


19-
در مورد معامله هاي بهتر مذاكره كنيد :
بهترين معامله معامله اي است كه به هر دو طرف منفعت مي رساند . فرضا مي خواهيد يك خانه بخريد ، شما و فروشنده در قيمت مبلغي اختلاف داريد . فروشنده خارج از بحث رفته مي گويد بخشي از وسائل منزل جزئي از معامله است . اين حركت باعث مي شود كه مبلغي بنفع شما شود . بنابر اين زمانيكه شما به قيمت درخواستي خريد كنيد طرفين سود خواهند برد .

20-
به سمت راهبري حركت كنيد :
بعنوان يك راهبر ، شما مسئول هدايت افراد خود ، كمك به آنها در درك اينكه چه كسي هستند و حمايت از آنها در انجام كار در سطوحي كه آنان به امكان پذيري آن اعتقاد ندارند ، هستيد . راهبران همه شبيه بهم نيستند . بعضي كاريزماتيك و جاودانه اند و برخي خموشانه بر ديگران تاثير مي گذارند . هر يك از اين دو شيوه راهبري نشان مي دهد كه هر كسي كه براي يادگيري و تمرين آن وقت صرف كند ، مي تواند راهبر باشد .

21-
اهداف خود را تنظيم كنيد و به آن دست يازيد :
كسانيكه براي خود هدف وضع مي كنند ، دستاوردهاي زيادي دارند و آنهائيكه بي هدف هستند معمولا دستاورد كمتري دارند . بسياري از افراد حرفه خود را بر حسب انتظارات ديگران اداره مي كنند ، يا آنچه كه از آنها انتظار مي رود و يا كمي بيشتر از آنرا انجام مي دهند ، اين قبيل افراد به تمام استعدادهاي بالقوه خود دست نمي يابند . شما براي حفظ پيشرفت شغلي بهمراه مايه هائي از موفقيت ، به هدف احتياج داريد .


22-
كاري كنيد كه مورد توجه باشيد :
اگر بخواهيد در كار خود موفق باشيد بايد در آنچه كه انجام مي دهيد چيزي بيشتر از ((خوب))باشيد ، يعني بايد ديگران شمار را ((خوب)) بدانند . اين ((خوب ديده شدن)) يا مورد توجه بودن ، شما را به سمت افرادي كه به آنها نياز داريد و آنها به شما نياز دارند مي كشاند . البته ((خوب ديده شدن)) به تنهائي كافي نيست ، بايد اين را به ديگران نشان بدهيد .

23-
در سمينارها شركت كنيد :
آموزش ، پس از فارغ التحصيل شدن از دانشگاه متوقف نمي گردد ، اگر مي خواهيد در بالاترين سطح پيشرفت شغلي خود باقي بمانيد و بر رقبا پيشي جوييد در طول عمر خود بايد يادگيري را بعنوان فرآيندي مداوم در نظر گيريد . شركت در سمينارها از يك نيم روز گرفته تا يك هفته مفيد مي باشد ، زيرا كوتاه ، عملي و بهنگام هستند . در مقايسه با دانشكده ، سمينار از لحاظ زمان و هزينه مقرون به صرفه است .

24-
از طريق نوارهاي آموزشي مطالب را بياموزيد :
بسياري از افرادي كه به اقتضاي كار خود دايما در رفت و آمد هستند ، مترصد يافتن راهي براي استفاده از وقت ، بهنگام رانندگي هستند . يكي از راه هاي استفاده از وقت در اينگونه موارد گوش دادن به نوارهاي آموزشي است .

25-
از شبكه هاي اطلاعاتي بهره ببريد :
شبكه ها بهترين وسيله حفظ پيوند و ارتباط شما با افراد و اطلاعات جديد مي باشند . ايجاد شبكه ها همچنين بعنوان امكانات زيادي براي موضوعات ويژه اي نظير حل مشكلات ، يافتن كاركنان جديد ، مشاوران و ايجاد پشتيباني معنوي است . فكر ايجاد شبكه در واقع استفاده پويا از ارتباطات است .


26-
براي ارتقاء خود تلاش كنيد :
مطمئنا پس از ارتقاء ، حقوق بيشتري دريافت مي كنيد ، اما بهترين بخش ارتقاء اينست كه قدرت بيشتري كسب خواهيد كرد . قدرت تغيير مسائل ، مطرح ساختن خود و تغيير سازمان در جهت انعكاس اهداف و ارزشهاي خود ! اما بخاطر داشته باشيد كه در شغل بالاتر بيشتر از دانستن نحوه انجام كار ، بايد نحوه برد در آن شغل را فرا گيريد .

اكنون زمان عمل به نكات فرا مي رسد :
26
نكته اي كه شرح داده شد براي آنست كه عملا آنها را بكار ببريد . يك جدول زمانبندي عمل تهيه كنيد ، آنچه كه قرار است با دانش جديد خود انجام دهيد فهرست بندي كنيد و سپس بر اساس فهرست تهيه شده اقدام نمائيد.